تبلیغات
حریم - امام مهدى علیه السلام از دیدگاه نهج‏ البلاغه 1

حریم

نامه‏ها

   از نامه‏هاى بسیارى كه در نهج البلاغه بدان اشاره شده است، تنها به یك نامه مى‏توان برخورد كرد كه امام على‏ علیه السلام پیرامون فرزند گرامیشان مطالبى را مرقوم كرده‏اند كه در آن به زشتى مخالفت با امام زمان‏ علیه السلام ‏اشاره كرده و مى‏فرمایند:

 همانا بیعت براى امام یك بار بیش نیست، و تجدید نظر در آن میسّر نخواهد بود و كسى اختیار از سرگرفتن آن را ندارد! آن كس كه ازاین بیعت عمومى سرباز زند، طعنه‏زن و عیب‏جو خوانده مى‏شود و آن كس كه نسبت به آن دودل باشد، منافق است.(11)

 

حكمت‏ها

      پس از خطبه‏ها و نامه‏ها، در دو جاى دیگر از نهج‏البلاغه و در بخش حكمت‏ها یا كلمات قصار به بحث پیرامون امام مهدى‏ علیه السلام ‏پرداخته شده است؛ از جمله در حكمت 209، امام على‏ علیه السلام ‏خبر از ظهور امام مهدى‏ علیه السلام ‏داده و مى‏فرماید:

 دنیا پس از سركشى، به ما روى مى‏كند، چونان شتر ماده بدخو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس این آیه را خواندند) و اراده كردیم كه بر مستضعفین زمین، منّت گذارده، آنان را امامان و وارثان حكومت‏ها گردانیم. (13)(12)

       درحكمتى دیگر امیر المؤمنین على‏ علیه السلام  به بیان ویژگى‏هاى رهبران الهى و یاران امام زمان‏ علیه السلام  پرداخته و مى‏فرماید:

 آرى! خداوند! زمین هیچ‏گاه از حجت الهى خالى نیست كه براى خدا با برهان روشن قیام كند، یا آشكار و شناخته شده، یا بیم‏ناك و پنهان تا حجت خدا باطل نشود، ونشانه‏هایش از میان نرود، تعدادشان چقدر؟ و در كجا هستند؟ به خدا سوگند! تعدادشان اندك ولى نزد خدا بزرگ مقدارند ، به طورى كه خدا به وسیله آنان حجت‏ها و نشانه‏هاى خود را نگاه مى‏دارد تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد و در دل‏هاى آنان بكارد؛ آنان كه دانش، نور حقیقت‏بینى را برقلبشان تابیده و روح یقین را دریافته‏اند كه آنچه را خوشگذران‏ها دشوار مى‏شمارند، آسان گرفتند و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند، اُنس گرفتند. در دنیا با بدن‏هایى زندگى مى‏كنند كه ارواحشان به جهان بالا پیوند خورده؛ آنان جانشینان خدا در زمین، و دعوت كنندگان مردم به دین خدایند. آه، آه، چه سخت اشتیاق دیدارشان را دارم! (14)

 

 

 پی نوشت ها

 1) كتاب مصادر نهج البلاغه و اسانید، تألیف اندیشمند گرانقدر، سید عبدالزهرا حسینى عراقى، شامل پژوهش اسناد تاریخى و ادبى نهج البلاغه مى‏باشد كه براى هر یك از خطبه‏ها، نامه‏ها و كلمات آن حضرت، 1 تا 12 سند روایى، تاریخى و ادبى، از منابع شیعه و سنى ارایه كرده است.

2) براى دست یابى به این موضوعات مى‏توان به خطبه‏هاى:

87  ،79 ،76 ،75 ،74 ،71 ،70 ،62،60 ،59 ،57 ،55 ،33 ،27 ،25 ،22 ،20 ،10،5 ،4 ،3 ،2 ،1

136  ،131 ،128،127 ،126 ،125 ،121 ،120 ،119 ،118،116 ،109 ،105 ،97 ،94 ،93 ،92 ،

،189 ،187 ،182 ،175 ، 173 ،172 ،164 ،162 ،158 ،156 ،154 ،147 ، 146 ،144 ،39 1،

.240 و 239 ،224 ،223 ،217 ،216 ،208 ،207 ،205 ،197 ،192

كتاب‏ها و نامه‏هاى: 62 ، 45 ، 28 ، 25 و حكم (كلمات قصار) 73 رجوع نمود؛ نهج البلاغه (صبحى صالح).

3) محمد دشتى، ترجمه نهج البلاغه، خطبه 100، ص 185.

4) همان، ص 187.

5) همان، خطبه 138، ص 257.

6) اشاره به فوتوریسم(Futurism) (یا آینده‏نگرى)، نظر امام‏ علیه السلام ‏یك آینده‏ نگرى مثبت است كه آینده جهان را روشن و متكامل و خوب مى‏شناساند؛ برخلاف نظریه‏پردازانى كه آینده را وحشت‏زا و تاریك معرفى مى‏كنند.

7) محمد دشتى، ترجمه نهج البلاغه، خطبه 150، ص 275.

8) همان، خطبه 182، صص 351 و 350.

9) همان، خطبه 187، ص 369.

10) همان، خطبه 192، ص 369، با اندكى تغییر.

11) همان، نامه 7، ص 487.

12) سوره قصص، آیه 5.

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :