تبلیغات
حریم - شهادت رسول عشق صلی الله علیه و آله

حریم

دوشنبه 12 دی 1390

شهادت رسول عشق صلی الله علیه و آله

نویسنده: حریم   

شهادت رسول عشق صلی الله علیه و آله

در ماه صفر و در ایام شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله  قرار داریم. ماهی كه بشریت دستش از آن كسی كوتاه شد كه با رفتنش تو گویی جان از جهان رفت.

اما علت رحلت ایشان چه بود و گاه رفتنش به عرش برین چگونه خدا را ملاقات كرد؟ آیا با مقام شهادت به معبودش رسید یا فوت در بستر؟ او كه وجودش حجت بر عالم است و امامت بر ما سوی الله دارد، باید رفتنش نیز امامت داشته باشد و چه نیكوست رفتنش با شهادت. آری خوراندن سم به او موجب شهادت آن رسول پاكی ها گشت و اقرار شیعه و سنی بر این مطلب نشانگر چنین واقعیت تلخی است كه در جای خود باید به آن رسیدگی شده و پرداخته شود. اما آن چه در این نوشتار باید پرسید و پس از آن پاسخ داد این است كه خورانده سم كیست؟

در این كه خورانده سم كیست اختلافی در میان است كه در این مجال به یكی از این نظرها كه می گوید پیامبر خدا پس از جنگ خیبر و به دست پیر زن یهودی مسموم شدند، به شهادت رسیدند اشاره می كنیم.  این نظر را به جهاتی از جمله جهات زیر نمی توان پذیرفت:

جهت نخست:‌ جنگ خیبر سال 7 هجرت بوده است و پیامبر سال 11 به شهادت رسیده اند. این فاصله زمانی و خوردن سم چگونه با هم جمع می شود؟

جهت دوم: پیامبر اسلام قبل از خوردن آن از مسموم بودن گوشت گوسفند آگاه شدند و از خوردن دست كشیدند؛ چنانچه ابن كثیر دمشقی به نقل از صحیح بخاری می‌نویسد:

 وفی صحیح البخاری عن ابن مسعود قال: لقد كنا نسمع تسبیح الطعام وهو یؤكل - یعنی بین یدی النبی صلى الله علیه وسلم - وكلمه ذراع الشاة المسمومة، وأعلمه بما فیه من السم؛  در صحیح بخاری از ابن مسعود نقل شده است كه می‌گفت: «ما صدای تسبیح گفتن غذا را هنگامی كه رسول خدا از آن تناول می‌فرمود، می‌شنیدیم»؛ یعنی در جلوی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و گوشت سردست مسموم با حضرت سخن گفت و ایشان از سمی بودن خود مطلع كرد؛ ابن كثیر، البدایة والنهایة،ج 6، ص 317

نكته جالب این كه ابن كثیر (كه جایگاه بسیار بالایی در نزد اهل سنت به ویژه وهابیت دارد) این روایت را از كتاب صحیح بخاری نقل كرده است، اما این روایت در كتاب صحیح بخاری موجود نیست! كه این نشانگر چند نكته است:

نخست این كه با مورد توجه قرار گرفتن این روایت، این مطلب ثابت می شود كه اصلا پیامبر گوشتی نخورده است تا مسموم شوند و چهار سال بعد از دنیا بروند، لذا پیر زن یهودی پیامبر را مسموم نكرده است. از این رو گزینه دوم به ذهن خطور می كند كه مسموم كننده پیامبر عایشه و حفصه است.

دوم این كه به مانند بسیاری از موارد كه اهل سنت برخی از مطالب كتاب های خود را منافی با مقاصد خود می بینند، به حذف آن اقدام می كنند كه این مورد نیز از موارد بسیاری است كه آنان به حذف حقایق پرداخته اند!

با رجوع به همین صحیح بخاری روایت دیگری مشاهده می كنیم كه از عایشه نقل شده است. در این روایت مخفی كاری عایشه و انحراف اذهان از كاری كه كرده است را می توان مشاهده نمود.

بخاری می نویسد:

 قال عروة قالت عائشة رضی اللّه عنها كان النّبیّ صلّى اللّه علیه [و آله] و سلّم یقول فی مرضه الّذی مات فیه یا عائشة ما أزال أجد ألم الطّعام الّذی أكلت بخیبر فهذا أوان وجدت انقطاع أبهری من ذلك السّمّ؛ عایشه گفته است كه رسول خدا در مریضی خود ( كه در آن از دنیا رفتند) می‌فرمودند تا كنون درد غذایی را كه در خیبر خوردم احساس می‌كردم و الآن زمانی است كه احساس كردم شریان‌های قلبم از آن پاره شده است. صحیح البخاری، ج 5، ص 137.

عایشه چون در مظان اتهام بوده است با این سخن می خواهد اذهان مردم را به سمت این نكته ببرد كه آن كسی كه پیامبر را مسموم كرده است زن یهودی است تا دیگران در وی شك نكنند. حال اگر روایت قبل را با این روایت مقایسه كنیم، اصلا سخن عایشه جایگاهی ندارد و صحیح نمی نماید، چرا كه پیامبر اصلا از آن گوشت نخورده اند تا مسموم شوند و به عایشه چنین مطالبی را اظهار كنند. از این رو روایت دوم تردید ها را در عایشه بیشتر كرده است، به همین جهت است كه سنیان همین مطلب را دریافته اند، از این رو اقدام به حذف روایت نخست كرده اند كه هم اكنون این روایت در صحیح بخاری كنونی موجود نمی باشد.

در نوشتار بعدی نظر دوم در این باره را بیان خواهیم كرد.

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :